آقای مهابادی!یزدی ها میهمان نوازند اما؛این آخرین مهلت شماست! یا ببرید یا بروید؟!

یزدفردا "رضا بردستانی "بررسی اجمالی هفته سوّم از دور برگشت لیگ دست اوّل (هفته ی شانزدهم)؛ داماش گیلان در یزد، فولاد یزد در اهواز!

یک روز مانده به شروع مجموعه ای از بازی های دوستانه در قالب جام ولایت!، رو در رو با مدیر کل تربیت بدنی یزد ، معترض شدیم که چرا باید تربیت به نباختن فکر کند اما به بردن نه! و نتیجه این می شود که تربیت یزد هفته هاست !یا مساوی می کند،یا مساوی !!! . همه ی فوتبال دوستان می دانند در سیستم سه امتیازی سه مساوی برابر است با دو شکست و 11 تساوی یعنی از دست دادن 22 امتیاز از 33 امتیاز ممکن و این معنایی جز تحمل کمی بیش از 7 شکست و به دست آوردن تنها 4 پیروزی ندارد. تربیت یزد اگر در جدول فعلی و پس از 15 بازی متحمّل 8 باخت و صاحب 7 پیروزی هم شده بود در همین جایگاه فعلی قرار داشت. مدیر کل در کوتاه ترین جواب ممکن به اعتراض ما اشاره کرد سه بازی مهلت بدهید همه چیز درست خواهد شد ! قبول یا عدم قبول این گفتار توفیر چندانی نمی نماید چرا که قربانی مدیر عامل ِ کنونی تیم تربیت نیز حضور داشت! زمزمه هایی که در پیِ نتیجه نگرفتن تربیت یزد در مورد کارایی و عدم کارایی کادر فنی و مدیریتی تیم تربیت یزد به گوش می رسد چندان خوشآیند او و دیگر عوامل اجرایی تیم نیست این مهابادی است که باید هرچه سریعتر سر و سامانی به خود و تیم تحتِ امرِ خود بدهد چرا که عامه این گونه تصوّر می نمایند ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند اما تربیت نتیجه ای که باید و شاید را به دست نمی آورد. دور از ذهن هم نیست زیرا تکلیف فولاد کاملا مشخص است تیمی خصوصی با ساز و کارهای مخصوص به خود اما تربیت که از محل بودجه های دولتی و کمک های فرمودنی و فرمایشی بهره می برد مدعیان زیادی را آشکار و نهان به اعتراض و سوال وا می دارد حق هم همین است شایعات آن چنانی از یک طرف ، نتیجه نگرفتن از طرف دیگر و سکوت اطرافیان تیم همه و همه ذهن را به سمت و سوی تغییرات ریشه ای در این تیم سوق می دهد . بازی یکشنبه برای خیلی از اطرافیان تیم تربیت می تواند آخرین فرصت ممکن باشد! امیدواریم مهابادی بتواند روحیه ی جنگندگی و برتری طلبی را به این تیم باز گرداند واگرنه تیم تربیت یک سال دیگر باید شاهد حضور تیم هایی در لیگ برتر باشد که فاصله ی چندانی با او نداشته اند.

این را نیز باید اضافه نمود که؛ نباختن و کسب حداقل امتیاز وقتی می تواند خوب باشد که تناسبی بین بازی های انجام شده و تعداد بردها، باخت ها و تساوی ها وجود داشته باشد و نه این که تیمی پس از 15 بازی یک بار ببازد، سه بار ببرد و 11 بار نه ببازد و نه ببرد. القای روحیه ی ترس و احتیاط، راضی بودن به حداقل امتیاز، نداشتن روحیه و شهامت ریسک پذیری، عقب نگاه داشتن تیم و دستِ آخر بازی هجومی را بلد نبودن امتیازاتی است که در چند هفته ی اول نصیبِ تیم های رقیب می شود و آن ها می دانند که تربیت یزد به نباختن راضی است ! یک تیم محتاط، کند، فاقد خطّ ِ حمله ای زهر دارد و به قول ورزشی نویس ها تیمی بی آزار و نجیب!

بازی های گروه نخست

تربیت یزد-داماش گیلان

صدر نشین در برابر بهترین خط دفاع گروه اوّل

هفته ی سوم از دور برگشت لیگ دسته اول در حالی یکشنبه آغاز می شود که تیم داماش گیلان صدر نشین فعلی در یزد میزبان یکی بی آزار ترین و محتاط ترین تیم های گروه نخست است . تربیت نشان داده است که در طی هفته های گذشته تیمی است بی آزار و فاقد روحیه ی جنگندگی و داشتن سیستم های تمرین شده برای باز کردن دروازه حریف و حفظ نتیجه! جدا از ضعف مشهود داوری در هفته ی گذشته تیمی که نتواند 5 دقیقه برتری خود را برای به دست آوردن یک پیرزوی مبرم و شیرین حفظ نماید باید گفت که این مورد در برنامه های تمرینی آن تیم و تفکرات مربی آن ،تعریف مشخص و جایگاهی قابل قبول ندارد.

مقاومت شهید سپاسی شیراز- شهرداری یاسوج

یادگار غلام پیروانی در برابر غول کشِ مدل 89

مقاومت شهید سپاسی شیراز برای از دست ندادن جایگاه دوّمی با نیم نگاهی به بازی یزد در شیراز به مصاف شهرداری یاسوجی می رود که جام حذفی را با شکست برابر آبی ها پایتخت نیمه کاره رها کرد مقاومت می تواند برنده ی این دیدار باشد مگر این که یاسوجی ها خواسته باشند دوباره دست به همان کاری بزنند که در اصفهان و با ذوب آهن همیشه نایب قهرمان کردند!

ماشین سازی تبریز-کاوه تهران

بازی در منفی 40 درجه فارنهایت!

کاوه با در اختیار داشتن جایگاهی که تربیت یزد با کمی دقت می توانست جایگزین این تیم باشد ! شال و کلاه کرده عزم جنگیدن با سرما و برودت آزار دهنده ی هوا، لغزندگی زمین، بارش احتمالی برف و یا باران و نهایتا ماشین سازان تبریزی می نماید. کاوه روز سختی را در پیش دارد اما بازیکنانش اگر سرما نخورند، سٌر هم نخورند، گل هم نخورند! می توانند حتی برنده ی بازی باشند.

گل گهر سیرجان-مس رفسنجان

دعوای کاملاً خانوادگی

گل گهر و مس در یک جدال خانوادگی و درون سرزمینی به دیدار هم می روند هر نتیجه ای که کسب کنند حریفان را قطعا خوشحال خواهد کرد و گرفتن یک امتیاز توسط هر کدام که نبات اندر نباتی می شود تماشایی ! تربیت می توان داماش را از صدر دور کند و خودش را تا نزدیکی های صدر برساند البته اگر امتیازات این بازی درست تقسیم شود.

نفت مسجد سلیمان-اتکا گرگان

نبرد دارا و ندار!

نفت مسجد سلیمان که خاطره ی بسیار بدی از آخرین بازی لیگ دسته اول در یزد را هنوز در ذهن دارد اما از این که با یک اشتباه فاحش داور نباخته است باید خوشحال باشد واگرنه حالا باید برای بردن اتکای ته جدولی هم به آب و آتش بزند . نفت در برابر تیمی بازی می کند که فقط دو بار برده است و 20 بار هم دروازه اش گشوده شده است جایگاه سوّم این هفته به یکی از دو تیم تربیت یا نفت مسجد سلیمان می تواند برسد !

پیام مشهد-همیاری اراک

تعلیق، تعویق یا ....!

این بازی چون ممکن است برگزار نشود هر اتفاقی را می توان برایش متصور بود اما اراکی ها زیاد برای بردن و نباختن دست و پا نمی زنند هدیه ی ریاست محترم جمهوری آنان را پیش از پایان لیگ دست اول لیگ برتری نموده است نفت نماینده ای که باید دنباله روی پاس، صبا باتری و پیکان باشد در راه رفتن به اراک و مرکزی است مشهدی ها هم که انگار بعد از داشتن حماسه ساز ملبورن و اکبر اوتی کلّاً فوتبال زده شده اند !

شهرداری بندرعباس-فولاد نطنز

جنوبی ها و وسوسه ی گلابی خوری!

شهرداری بندر عباس یکی از تیم های پر تلاطم و ناموزونی است که با توجه به بازی های گذشته می تواند دوباره اوج بگیرد منتها انگار شهرداری چی ها خیال دارند تنور لیگ یک را چند سالی همچنان گرم نگه دارند. فولاد نطنز هم که انگار تنه اش به استیل آذین ِ متموّل خورده است آرام آرام می رود تا جانشین یکی از دو تیم همیاری اراک یا اتکا گرگان شود هفته های آخر نبرد این سه تیم جنگ و لشکر کشی گلادیاتور ها را برای نیافتدن تداعی خواهد نمود.

بازی های این هفته پٌر گل ، با هیجان و پٌر افت و خیز دنبال خواهد شد چرا که تیم ها از این هفته باید خود را از گروه های نزدیک به خود جدا نمایند و تکلیف لیگ دسته اول در گروه نخست را طی دو یا سه هفته ی آینده روشن نمایند! صعود کننده ها، ماندنی ها و سقوط کننده ها از دو یا سه هفته ی آینده مشخص خواهند شد.

گروه دوّم

مس سرچشمه-آلومینیوم هرمزگان

یکی از تیم های لیگ برتر 90

مس سرچشمه می تواند دوّمین نماینده ی استان کرمان در لیگ برتر پس از مس کرمان باشد آن گاه سال آینده علاوه بر دربی پایتخت و دربی نصف جهان یک دربی هم در دیار کریمان خواهیم داشت. مس تیمی است یکدست و مقتدر که پارامتر های لیگ برتری شدن را دارا می باشد اما آلومینیوم هرمزگان نیز بی جهت 27 امتیازی نشده است این یک نبرد سرنوشت ساز تعیین کننده خواهد بود مگر این که کار به تقسیم امتیازات و بازی های پیشِ رو بکشد.

شیرین فراز کرمانشاه- ابومسلم خراسان

سیاه جامگان به لیگ برتر می اندیشند!

نبود تیم ریشه داری چون ابومسلم خراسان که به سیاه جامگان موصوفند نشان از بی برنامگی خراسانی ها دارد و حال و روز شیرین فراز گذشته و تاریخچه ای چونان تربیت یزد را تداعی می نماید حالا در سوّمین هفته از دور برگشت تیم قدیمی و ریشه دار ابومسلم با تمام خاطرات و افتخاراتش برای صدرنشینی تا پای کوه های سر به فلک کشیده ی دالاهو پیش می رود و با این امید که نبرد تیم های اول و سوم این گروه برنده نداشته باشد سودای صدر نشینی برای یک هفته ی پیشِ رو را در سر می پروراند.

نساجی مازندران- گسترش فولاد تبریز

نبردی بین بالا نشین ها

نساجی که روزگاری برای خود کیا و بیایی داشت حالا باید با اندوخته ای به نام تجربه و نیرویی موسوم به جوانی با تکیه بر تمرینات مستمر خود را به بالاتر ها برساند که این مهم در یک بازی خانگی ممکن به نظر می رسد از حق نگذریم نساجی شانس آورد که فردا میزبان است و نه میهمان واگرنه معلوم نبود با برف و سرمای تبریز چگونه می توانست مقابله نماید.

ایران جوان بوشهر- داماش لرستان

دومین جنوبی امیدوار

ایران جوان بوشهر که غول کشی را بارها نشان داده است برای جا نماندن از قافله ی تیم های نیمه ی بالای جدول باید داماش لرستان را از سر راه بردارد میزبان خوب می داند استفاده نکردن از امتیاز میزبانی آینده خوبی را برایش رقم نخواهد زد. برد در این بازی ایران جوان را حر اقل در جایگاهی که قرار دارد تثبیت خواهد نمود .

استقلال اهواز- فولاد یزد

میهمان خطرناک ! میزبان امّا پٌر حاشیه!!!

فولاد بازی های مهمی را برده است بازی هایی که کمترین شانسی برای پیروزی نداشته است بردهایی تماما خارج از خانه . هیچ بعید نیست که فولاد یزد، استقلال اهواز با آن مربی پٌر حاشیه و لطیفه گویش را در همین گام نخست به شوک و سکوت محکوم نماید. تیم میانه نشین فولاد چشم به روزهایی بهتر دارد و با کمی جرأت و جسارت که در این تیم دیده شده است می تواند جای خودش را با استقلال اهواز عوض نماید و اما استقلال اهواز که از این هفته یک پای ثابت برنامه ی پٌر بیننده ی نود خواهد بود می خواهد تمام ناکامی های خود و مربی اش را یکجا به دست فراموشی بسپارد . این فرصتی تکرار ناشدنی برای فولادی هاست که با خاطره ای خوش از کنار کارون به شهر و دیار کویری خود باز گردند.

برق شیراز - پیام مخابرات

یکشنبه شیرازی ها به جان هم می افتند!

دو تیم همشهری و همسایه البته در جدول در این لیگ نتوانستند انتظارات مردمان خونگرم استان فارس را برآورده نمایند حق باید داد به شیرازی ها مردمانی که روزگاری نچندان دور دو تیم در لیگ برتر داشته اند حالا تیم هایی دسته اولی و ته ِ جدولی دارند و این اٌفت بسیار ناگواری برای ورزش فارس به ویژه فوتبال این استان می باشد هر نتیجه ای حاصل شود جدول را دچار جابجایی چندانی نخواهد کرد اما برای شیرین فراز و صنعت ساری نتیجه ی این بازی چندان بی اهمیت نیست.

صنعت ساری- سپیدرود رشت

یکی برای ماندن دیگری برای نیافتادن!

تهِ جدولی ترین بازی لیگ بین این دو تیم که شرایط جدول می گوید حال و روز چندان خوشی ندارند بین نمایندگانی از گیلان و مازندران انجام می شود تنها نقطه ی حساس بازی شاید رقابتی باشد که بین این دو استان شمالی رایج است واگرنه آب هم از آب تکان نخواهد خورد.

بازی های هفته ی شانزدهم خیلی از مسائل را آشکار خواهد نمود. رفت وآمد مربیان از همین هفته آغاز خواهد شد تیم ها یا دست به ترمیم می زنند یا شوک درمانی! در هر دو صورت خبرهای زیادی از این هفته، مربوط به لیگ دسته اول گوش به گوش خواهد چرخید.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا